گزارش تصویری جشن هفتم- کرمان






.jpg)








.jpg)


21فوریه روزجهانی راهنمایانگردشگری است. این رویداددرکشورهای مختلف به سبک وسیاق خودراهنمایان ونهادهای متولی برگزارمیشود.جشن راهنمایان گردشگری ایران امسال هفتمین سال برگزاری خودراسپری کرد. جشنی که برگزاری آن ازسال 1386 توسط خودراهنمایان گردشگری وانجمنهای صنفی ایران برگزارمیشودودولت تنهابرآن نظارت دارد.جشن راهنمایان گردشگری ایران باابتکارعمل آرش نورآقایی وباهمفکری محمدیزدانی همه ساله به مناسبت 21 فوریه درتاریخ 2 اسفنددریکی ازاستانهای کشوربرگزارمیشودوتاکنون استانهای تهران،یزد،آذربایجان شرقی،مازندران،خوزستان،آذربایجان غربی میزبان آن بودندوهفتمین جشن راهنمایان گردشگری ایران امسال از 30 بهمن به مناسبت دهمین سالگردزلزله بم دراستان کرمان وشهربم آغازو 2 اسفند به پایان رسید.این جشن همه ساله عنوانی رابرای خودانتخاب وراهنمایان گردشگری راملزم به پایبندی به آن میکند. شعارجهانی سال جاری «آب وگردشگری حفاظت ازآینده مشترك»تعین شده وراهنمایان گردشگری ایران درسال 1392 نیزشعار «راهنما،راوی آب،حافظ خاک»برای هفتمین جشن راهنمایان گردشگری انتخاب کرده اند.جشن راهنمایان گردشگری ایران به جرات ازمحدود رویدادهااست که همه ساله راس ساعت 9:57 برگزارمیشودکه بیانگرآن است که راهنمایان قصد ندارندلحظه های عمرارزشمندسفرراازبین ببرد.دومین روزگردهمایی هفتمین جشن راهنمایان گردشگری بارونمایی ازتندیس حدود یک تنی آن آغازشد.این تندیس که درمسیرهفت باغ علوی قراردارداکه باابعاد 4 متروهشتادسانتیمترساخته وهمان تندیسی است که هرسال درجشنراهنمایان حضورداردامااین اولین باری است که درکرمان وچنین ابعادی ساخته وازآن رونمایی شد.
این تندیس باشعارهمه جای ایران سرای من است توسط فیلییستاسرسنیگ،علی زندی،مهدی سیاوشی وسایرراهنمایان شرکت کننده درهفتمین جشن رونمایی شد.مهدی سیاوشی،مسئول پروژه هفت باغ علوی درخصوص چرایی انتخاب این مکان برای رونمایی تندیس جشن راهنمایان گردشگری گفت: «مسیرفوق ازجمله محورهای گردشگری ملی است که درکارگروه گردشگری کشورمصوب شده وروزانه هرمسافروگردشگری که به سمت جنوب کشوروارگ بم حرکت میکنندازاین مسیرعبورکرده واین تندیس رامیبینند.
جشن راهنمایان گردشگری ایران همه ساله مهمانان ویژه ای دعوت میکندتابه پاس انجام سفرها،تحقیقات بیشمارازآنهاتقدیرنماید. درهفتمینجشنراهنمایانگردشگریایرانعلاوهبرخانمفیلییستاسرسنیگ" رییس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA)،"ترنس وارد" نویسنده کتاب درجستجوی حسن،هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده کتابهایی مانندقصههای مجیدومسعودسلطانی فرمعاون رییس جمهوربه همراه معاون گردشگری به عنوان مهمان ویژه حضورداشتند.
هدیه راهنمایان گردشگری به مردم بم نیزتشکیل حلقه انسانی بم زنده استBAM IS ALIVEبود .
برای اولین بار ازجزیره زیبای کیش نیز 5راهنما به نام های آرزو صابری ، رضا اخلاقی ، مائده محمد بیگی ، ناصر مصطفوی و زهرا سرو آزاد درحوزه های گردشگری تفریحی،طبیعتگردی... راهی کرما نشدندوبه عنوان سفیران گردشگری جزیره کیش دراین رویدادجهانی حضورپیداکردند.